English

Proof Advisory on uusi kaupallistamisen kumppani B2B-yrityksille

Salomaa perustaa uuden yhtiön. Proof Advisory keskittyy B2B-yritysten kaupallistamiseen, tuotteistamiseen, kansainvälistymiseen, myyntiin ja markkinoille vientiin.

Idea Proofin perustamisen taustalla on lukuisissa suomalaisissa tutkimuksissa havaittu ilmiö: suomalaisyritykset ovat maailmanluokkaa tutkimuksessa ja kehittämisessä, mutta innovaatioiden kaupallistamisessa emme ole vielä maailman huipulla.

Proof tuottaa tietoa kohdemarkkinoista ja -asiakkaista ja heidän päätöksenteostaan. Tutkimus- ja kehitystyön tuloksia jalostetaan yhdessä toimeksiantajien kanssa kaupallisiksi konsepteiksi.

Proof suunnittelee markkinoille viemiseen liittyviä ansaintamalleja ja toimenpiteitä, mittaa ja analysoi tuloksia ja optimoi myynnin ja markkinoinnin panostuksia.

Kaikki mukaan kansalliseen tavoitteeseen.

Aloittavaan tiimiin on koottu maan parasta osaamista kaupallistamisprosessin eri vaiheisiin.

Proofin hallituksen puheenjohtaja ja vt. toimitusjohtaja on Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Kärävä. Hän on työskennellyt ison osan urastaan kaupallistamisen tehtävissä kansainvälisissä urheiluväline-, vaate- ja jalkineyrityksissä, viimeksi Columbia Sportswearilla Sveitsissä.

– Ensisijainen tavoitteemme on auttaa suomalaisia yrityksiä tekemään kaupallistamisesta keskeinen menestystekijä. Asia on todella tärkeä koko maan kannalta. Siksi teemme ehdotuksen kansalliseksi tavoitteeksi: Suomi nostetaan kaupallistamisessa maailman kymmenen parhaimman maan joukkoon vuoteen 2030 mennessä. Mukaan tarvitaan menestyksennälkäisiä yrityksiä, oppilaitoksia, poliittisia ja ei-poliittisia kaupallisia vaikuttajia, mediaa ja kaikkia, joille Suomen menestys on tulevaisuudessa sydämen asia, Kärävä sanoo.

Suomen kansantalous ja hyvinvointi riippuvat nyt B2B-viennistä.

– Lähtökohdat ovat hyvät, mutta käytännön toimenpiteitä tarvitaan lisää, sanoo SEKin strategisen johtajan paikalta Proofin vanhemmaksi neuvonantajaksi siirtyvä Tommi Pelkonen.

Pelkosella on vuosikymmenien kokemus Suomen merkittävimpien brändien parissa työskentelystä. Hän on toiminut aiemmin myös Finpron eli nykyisen Business Finlandin vientikonsulttina sekä Googlella, jossa hän kehitti strategista suunnittelua.

Vanhempina neuvonantajina tiimissä aloittavat Petri Uusitalo ja Johanna Toivonen. Petri Uusitalo on Cannes-leijonalla palkittu, mainostoimisto PHS/TBWA:takin luotsannut brändistrategi. Viimeiset kymmenen vuotta hän on toiminut yrittäjänä. Mediatoimisto Voiton Insight Director Johanna Toivosella on pitkä kokemus markkinatutkimuksista sekä myynnin ja markkinoinnin tehtävistä kansainvälisissä ICT-yrityksissä.

Proofille haetaan parhaillaan toimitusjohtajaa, jonka on määrä aloittaa tehtävässään marraskuun aikana.

Proof on osa Salomaan kiihtyvää kasvutarinaa. Yhtiöperheen liikevaihto kasvoi elokuussa päättyneellä tilikaudella 10,5 prosentilla 217,2 miljoonaan euroon.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Antti Kärävä, 0500 901 901, antti.karava@salomaa.fi

Takaisin etusivulle